e-tjänst för föreningar - Hjälpavsnitt
Alla bidrag och bokningar som föreningar hanterar görs i digitala system. På denna sida presenteras Mina sidor på stenungsund.se som används för de flesta bidragsansökningar. Samt e-serve som används för föreningsregister, bokning av idrottshallar och en del ansökningar för barn- och ungdomsföreningar. Inför alla ansökningsperioder anordnas hjälpstugor i systemen.
Hjälpavsnitt Mina sidor- stenungsund.se

I Mina sidor på stenungsund.se finns de flesta av kommunens e-tjänster t ex bygglov, skolweb, beställning av busskort m.m. I systemet finns flera tjänster för föreningar och även länkar till de olika delarna i e-serve (föreningsregister och vissa ansökningar för barn- och ungdomsföreningar).
I mina sidor loggar du in med Bank ID och det behövs ingen koppling till föreningens konto, därför är det alltid firmatecknare som ska göra ansökningar. Under grupper i Mina sidors vänstermeny kan du välja Föreningar för att få fram alla tjänster för föreningar.

Hjälpavsnitt för e-serve
E-serve består av flera olika delar; e-serve - Sök och boka, e-serve - Föreningsutveckling och e-serve - Mina sidor. Minst en i varje förening är administratör och har fått utbildning i systemet. Du kan alltid höra av dig om du är ny i en förening och vill ha en genomgång i tjänsten. Kontaktuppgifter finns längst ner på sidan.
Logga in i e-serve (Logga in ligger längst upp till höger) Länk till annan webbplats.
Inloggning och skapa konto i e-serve

Logga in gör du alltid via knappen längst upp till höger, oavsett vilken sida i e-serve du kommer till. Om du inte har ett konto sedan tidigare skapas ett konto när du har fyllt i din mejl och följt instruktionerna (du kan inte använda en föreningsmejl för att skapa konto eftersom den redan finns i systemet).
När du har skapat ett konto behöver du meddela din mejladdress till den som är administratör för tjänsten i din förening (oftast firmatecknare eller någon som är utsedd av föreningens styrelse). Det är föreningsadministratören som ansvarar för att lägga till fler användare i tjänsten (instruktioner hur en användare läggs till finns nedan).
Hitta till menyn och byt till föreningens profil

All inloggning i E-serve sker via ditt personliga konto som är kopplat till ditt Bank ID och din privata mejl. Till ditt personliga konto kan du koppla en eller flera föreningar.
Om du inte kommer direkt till föreningens konto så trycker du fram menyn genom att trycka på ditt namn längst upp till höger och väljer byt profil. Om föreningens namn inte kommer upp i listan är du inte kopplad till föreningens konto. Då behöver du be föreningens administratör lägga till dig.
Under menyn hittar du de flesta funktioner i tjänsten.
Koppla fler användare till er föreningsprofil
Varje förening avgör själva vilka som behöver ha tillgång till tjänsten. Det kan vara någon som ansvarar för att söka bidrag, boka lokaler eller en ledare som behöver översikt över kommande bokningar.
- Be den som du ska registrera att skapa ett konto i tjänsten (se instruktion ovan)
- Klicka fram menyn (se instruktion ovan) välj administrera föreningsanvändare.
- Välj lägg till användare
- Fyll i namn och den e-post som den nya användaren registrerat.
Filmen är inte tillgänglighetsanpassad med textning. Samma instruktioner i text finns därför ovan.
Registrera kontaktuppgifter till föreningen
Föreningsregister
Det offentliga föreningsregistret är kopplat till föreningens profil i e-serve.
Föreningar ska varje år, snarast efter årsmöte uppdatera sina kontaktuppgifter i e-serve.
Uppgifter som ska finnas på varje förenings profil är:
- Kontaktuppgifter till föreningen.
- En kontaktperson (firmatecknare)
- E-post för utskick.
- E-post som ska synas i föreningsregistret på stenungsund.se/foreningsregister.
- Föreningens senast antagna stadgar
Uppgifter som ska finnas på bidragsberättigade föreningars profil:
- Bankgiro eller plusgiro.
- Det totala antalet medlemmar.
- En kort beskrivning om föreningen, till exempel föreningens vision och verksamhet.
- Styrelse med kontaktuppgifter. (Ordförande, kassör och sekreterare är obligatoriskt, men lägg gärna till även anläggningsansvarig, verksamhetschef eller andra roller som kan vara viktiga för kommunen att ha kontakt med).
Hur du uppdaterar föreningens profil
- Klicka på föreningens namn längst upp till höger för att få fram menyn.
- På din profil kan du ändra eller lägga till uppgifter i varje fält.
- Tryck på visa/dölj styrelse och tryck på lägg till för att registrera styrelse med kontaktuppgifter.
- Föreningens senast antagna stadgar laddar du upp via knappen ladda upp dokument/fil.
- Tryck på spara
- Ändringarna skickas nu till kommunen för att bli godkända innan de publiceras på er sida och i föreningsregistret.
Uppdatering krävs årligen för att synas i föreningsregistret, uppfylla villkoren för att söka bidrag och få boka lokaler med föreningstaxa. Detta kontrolleras i samband med ansökan om bidragsberättigande varje år.
Film - Hur du uppdaterar föreningens profil i e-serve Länk till annan webbplats.
Filmerna är inte tillgänglighetsanpassad med textning. Samma instruktioner i text finns i listan nedan.
Ansök om bidrag, abonnemang eller arrangemang i e-serve (endast barn och ungdomsförening)

På sidan Föreningsutveckling finns ansökningar och redovisningsformulär som är öppna för barn och ungdomsföreningar. Här ligger "enklare" ansökningar som endast består av ett kort formulär.
Föreningsutveckling - e- serve Länk till annan webbplats.
Större ansökningar där mycket filer ska bifogas (ex ansökan om bidragsberättigande eller lokal/anläggningsstöd) görs i Mina sidor på stenungsund.se.
Är du osäker på vad du ska söka var, vilka bidrag som finns eller när sista ansökningsdag är för ett bidrag kan du gå till sidan Bidrag och stöd.
Bidrag och stöd
Logga in och visa formulär
Är du inloggad så får du fram knappen visa vid varje ansökan. Är du inte inloggad måste du först logga in och sedan gå tillbaka till sidan.
Spara din ansökan
När du har har gått in i ett formulär och påbörjat din ansökan - Tänk på att spara din ansökan ofta! Om du är inaktiv eller öppnar e-serve i ett annat fönster kan du loggas ut och det du har lagt in försvinner.
Kontrollera att ansökan är inskickad
När du har skickat in din ansökan - kontrollera att ärendet har ändrat status till inskickad under inskickade formulär. Har den status påbörjad är den inte inskickad. Du ska också få ett bekräftelsemejl till den mejl som är registrerad på föreningens profil.
Instruktionsfilm
Du kan titta på steg 1 och 2 filmen för att se hur du ska gå till väga för att söka bidrag i tjänsten när det finns ansökningar öppna.
Filmen är inte tillgänglighetsanpassad med textning, kan du inte höra filmen och vill ha en genomgång i hur funktionen ärenden är uppbyggd ska du kontakta oss.
Sparade ansökningar hittar du på föreningens Min sida under inskickade formulär. Där kan du även följa processen för bidraget.
Du kan titta på filmen för att se hur du kan orientera dig i på min sida
Film - Orientera dig på min sida i e-serve (ej tillgänglighetsanpassad) Länk till annan webbplats.
Filmen är inte tillgänglighetsanpassad med textning, men filmens innehåll är sammanfattat i text i stycket ovan.
Hitta schema och boka/avboka lokaler

I e-serve finns schema över alla lokaler i Stenungsunds Arena samt övriga idrottshallar och gymnastiksalar som föreningar kan boka. I systemet kan föreningen boka strötider. Privatpersoner kan boka lokalerna och betala med kortdirekt i tjänsen.
Den som är inloggad på föreningens konto i e-serve kan se alla bokningar och avboka vid behov.
När du har loggat in och kommit till min sida så syns dina kommande bokningar allt eftersom vi lägger in dem. Vid varje bokning finns en röd soptunna. Klicka på den så tas din bokning bort.
%20e%20serve%20mina%20sidor.png)
På Min sida kan du se kommande och tidigare bokningar.
Genom att klicka på fliken inskickade formulär kan du se föreningens påbörjade och inskickade ansökningar om abonnemang eller arrangemang och följa ärenden från inskickat till beslut.
Du kan titta på filmen för att se hur du kan orientera dig i systemet.
Film - Orientera dig på min sida i e-serve (ej tillgänglighetsanpassad) Länk till annan webbplats.
Filmen är inte tillgänglighetsanpassad med textning, men filmens innehåll är sammanfattat i text i stycket ovan.
Lägg till genvägar till min sida för att hitta i tjänsten

För att enkelt kunna navigera i tjänsten så behöver du lägga till favoriter som du sedan hittar på Min sida i e-serve. Logga in i tjänsten och lägg till dessa sidor som Favoriter:
Föreningsutveckling Länk till annan webbplats. - Här finns vissa bidragsansökningar och redovisningsformulär för barn och ungdomsföreningar.
Se en överblick över schema, lediga tider eller skicka en bokningsförfrågan:
Stenungsunds Arena Länk till annan webbplats.
Idrottshallar Länk till annan webbplats.
Gymnastiksalar Länk till annan webbplats.
Vanliga frågor om e-serve
De flesta svar får du om du följer stegen ovan. Här presenteras svar på vanliga frågor från er användare. Frågor och svar fylls på allt eftersom nya funktioner börjar användas i tjänsten.
1. Jag hamnar på e-serves sida för hela Sverige, hur går jag till Stenungsund?
Det är viktigt att du använder länkarna via Stenungsunds kommuns webbplats och inte söker på Google.
Ibland kan du också slussas i väg om något blivit fel eller tagit för lång tid. Prova att gå tillbaka via länkarna på stenungsund.se igen. Om samma problem uppstår igen, se svar på fråga 3.
2. Jag kommer till en sida med felmeddelande eller stöter på buggar i systemet.
Prova igen och notera vad det är som händer när det blir fel. Om samma problem uppstår igen, ta gärna en skärmbild och mejla oss och beskriv problemet. Då skapar vi ett supportärende hos systemleverantören MebyYou och hjälper dig så fort vi kan.
3. Det finns fler i föreningen som behöver utbildning i systemet hur gör vi?
Den som har gått utbildningen är ansvarig för att lägga till användare och utbilda övriga i din förening. Genom att följa instruktionerna på denna sida ska ni komma en bra bit på vägen. Men behöver ni mer stöd och utbildning så finns det självklart stöd att få.
4. Varför behövs personliga konton, kan inte alla använda föreningsmejlen och logga in med lösenord?
BankID är den säkraste inloggningen både för att värna om privatpersoners integritet och kommunens informationssäkerhet. Ett lösenord är för enkelt att dela med sig av, men också lätt att tappa bort, så vi sparar mycket supporttid på att använda BankID i stället för mejl och lösenord.
5. Hur tar jag som firmatecknare bort en användare?
Du kan titta på filmen för att se hur du ska gå till väga.
Film - Ta bort användare i e-serve (ej tillgänglighetsanpassad) Länk till annan webbplats.
Filmen är inte tillgänglighetsanpassad med textning. Samma instruktioner i text finns därför i listan nedan.
Ta bort användare i e-serve
- Klicka på ditt namn längst upp till höger och välj administrera föreningsanvändare.
- Tryck på ikonen papperskorgen vid den användare du vill ta bort.
Kontakt
Föreningsutvecklare
Mia Marie Johansson
Kultur & Fritid
0303-73 50 89
forening@stenungsund.se
Bokning av lokaler
e-post: bokningfritid@stenungsund.se
Senast uppdaterad