Frågor och svar om förslaget att avbryta projekt Resecentrum

Stenungsunds kommun kommer gå upp med ett ärende om att avbryta projekt resecentrum, på kommunstyrelsens nästa sammanträde, den 25 mars. Vi har sammanställt svar på några frågor kring förslaget. Något beslut är inte fattat ännu.

Vilket är förslaget till beslut?

Att projekt resecentrum ska avbrytas med omedelbar verkan på grund av höga kostnadsökningar.

Hur stora är kostnadsökningarna? Och vad beror de på?

Kostnadskalkylerna har ökat i flera steg allt efter arbetet pågått och nya förutsättningar blivit kända. Nu har vi nått en gräns där vi behöver värdera den totala situationen. Sedan senaste budgetgenomgången har kostnadskalkylerna ökat med över 200 miljoner kronor.

Totalsumman uppgår nu till närmare 900 miljoner kronor.

Löpande under projekteringsarbetet har ny kunskap tillkommit om markförutsättningar vilket medfört relativt stora extra kostnader för ett genomförande. Samtidigt påverkar också det nu höga kostnadsläget med fördyrande materialkostnader samt det höga ränteläget totalkostnaden för investeringen.

Hade ni inte kunnat förutse detta?

Kostnader runt exploateringsprojekt i den här storleken är komplexa, då många faktorer spelar in och projekten också tar lång tid att genomföra. Vissa kostnadsökningar brukar projekt alltid få, vilket vi också tagit viss höjd för i våra beräkningar.

I stora projekt är det först när vi kommit längre i arbetet, när vi kommit till detaljprojekteringen, som vi får fram underlag som detaljerade konstruktionsritningar, geotekniska- och hydrogeologiska undersökningar etc. När de underlagen är framtagna ser vi vilken grundläggningsmetod som är bäst och kommer krävas. Utifrån det får vi fram mer faktiska kostnader.

I projektet med resecentrum har det i detaljprojekteringen uppkommit nya förutsättningar kring markförhållandena och tillsammans med det nuvarande ränteläget och ökade materialkostnader blir projektet mycket dyrare än planerat från start.

En kostnadsökning i den här storleken hade vi inte kunnat förutse tidigare i processen.

Vad händer nu?

Kommunstyrelsen ska ta ställning till förslaget om beslut. Om de ställer sig positiva till förslaget kommer ärendet att gå vidare till kommunfullmäktige, som kommer att fatta ett beslut.

Om beslut om att avbryta projektet sedan fattas av kommunfullmäktige kommer förvaltningen arbeta vidare med hur centrum och kollektivtrafiken ska utvecklas på bästa sätt utifrån de nya förutsättningarna. Placering och utformning av ett resecentrum behöver tas i ett nytt grepp.

Kommer vissa delar att genomföras ändå?

I förslaget skriver kommunen att en dubbelriktning av Strandvägen fortsatt bör genomföras och istället kommer kunna hanteras inom arbetet med CW Borgs väg.

Vissa arbeten med gång- och cykelvägar som hanteras inom kommunens cykelplan, kommer fortsatt att genomföras.

Är beslutet permanent eller är planerna om ett resecentrum på föreslagen/ny plats bara skjutna på framtiden?

Det är frågor som vi, om beslutet fattas, kommer behöva utreda.

Detta förslag till beslut är att avbryta projekt Resecentrum. Nya beslut kommer att krävas för att utreda hur vi vill utveckla centrum och kollektivtrafiken i Stenungsund.

I utredningarna kommer vi behöva se över olika alternativ utifrån de här nya förutsättningarna. Vi kommer också föra dialoger med andra aktörer som till exempel olika fastighetsägare i centrum.

Hur ska centrum nu utvecklas?

Det är frågor som vi, om beslutet fattas, kommer behöva utreda.

Det underlag som finns framtaget kommer att kunna användas i framtida planer och i dialog med centrumnära verksamheter, näringsliv och invånare i Stenungsund.

Ska resecentrum nu byggas på befintligt stationsområde?

Det är en fråga som, om aktuellt, kommer tas med i en utredning om utveckling av Stenungsunds kollektivtrafik och centrala delar.

Hur ska befintlig station förändras?

Det är en fråga som, om aktuellt, kommer tas med i en utredning om utveckling av Stenungsunds kollektivtrafik och centrala delar.

Vad hände med planerna om dubbelspår och kvartstrafik?

Det finns ännu inga beslut på dubbelspår eller 15-minuterstrafik på Bohusbanan. Så detta innebär ingen förändring utifrån nuläget.

Vad har det kostat hittills?

Projektet har hittills kostat 65 miljoner kronor.

Senast uppdaterad