Stenungsunds kommunvapen, länk till startsidan

Publicerad:

Fortsatt starkt företagsklimat i Stenungsunds kommun

Hur enkelt är det att söka bygglov eller tillstånd, får man den hjälp man behöver? Det är en av de frågor som besvaras i Insikt, en mätning som genomförs årligen av Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) för att ta tempen på företagsklimatet i en kommun.

Tisdagen den 25 april släppte Insikt resultatet för 2022 års mätning. I mätningen av den kommunala servicen till företagen når Stenungsund ett totalt NKI (nöjd kund-index) på 73, vilket är en ökning från 71 föregående år. 73 anses vara ett högt betyg enligt SKR, för att betyget ska klassas som högt krävs det ett NKI på minst 70.

Insikts mätning visar att Stenungsunds kommun har lyft sig gällande ärenden kopplat till bygglov och livsmedelskontroll.

– Det är glädjande att se att det fina arbete som görs inom bygglov och livsmedelskontroller har gett resultat och uppskattas av företagarna, säger Jessica Waller, näringslivschef i Stenungsunds kommun.

Inom myndighetsområdena brand, serveringstillstånd och markupplåtelse har kommunen inte fått något resultat på grund av för få ärenden. Nytt för i år är serviceområdet upphandling, som mäts via en egen mätning som kallas NUI (nöjd upphandlings-index). I mätningen för 2022 hamnar kommunen på ett NUI på 70, vilket anses vara ett högt betyg, och motsvarar plats 21 i den totala rankingen över de kommuner i Sverige som deltagit i mätningen. Göteborgsregionen hamnade sammanlagt på ett NUI på 63. Stenungsunds kommun rankas som nummer tre i Göteborgsregionen.

– Mycket glädjande att se att den fantastiska arbetsinsatsen som Upphandlingsenhetens eminenta medarbetare utför avspeglar sig i resultatet av mätningen, säger Andreas Söder, upphandlingschef i Stenungsunds kommun.

Läs mer om Insikt och se resultaten av mätningen för varje specifikt serviceområde:

Insikt – Företagsklimat 2022 Länk till annan webbplats.

Fakta om Insikt

  • Insikt 2022 är den tionde undersökningen som SKR (Sveriges Kommuner och Regioner) genomfört över hela landet tillsammans med Stockholm Business Alliance. Syftet är att fånga upp företagarnas åsikter och identifiera förbättringsområden inom den kommunala servicen.
  • Insikt mäter den kommunala servicen inom sex myndighetsområden – brandskydd, bygglov, markupplåtelser, miljö- och hälsoskydd, livsmedelskontroll och serveringstillstånd.
  • Mätningen omfattar sex serviceområden – information, tillgänglighet, bemötande, kompetens, rättssäkerhet och effektivitet.
  • Mätningen är ett viktigt redskap i arbetet med att förbättra servicen och därmed stärka företagsklimatet.
  • I den nya mätningen har 2 593 företag i Göteborgsregionen gett sina synpunkter på servicen.

Senast uppdaterad