Trygghetslarm
Att ha trygghetslarm hemma
betyder att du får hjälp
om något händer dig,
till exempel om du ramlar eller blir akut sjuk.
Med ett trygghetslarm
kan du alltid komma i kontakt
med personal på larmenheten
när du behöver hjälp.
Så fungerar ett trygghetslarm
Din telefon får en tillsats med en högtalare.
Du får också en larmklocka
som du kan ha på armen
eller i ett band runt halsen.
Trygghetslarmet är kopplat till en larmcentral.
När du trycker på larmet
kan du tala med personal genom din larmutrustning.
Om det behövs, kommer personal hem till dig.
Hur gör jag om jag vill ha ett trygghetslarm?
Behöver du ett trygghetslarm
kan du kontakta Larmenheten
på telefonnummer 0303-73 26 41.
Larmenheten kommer och sätter in larmet
När vi på Larmenheten har fått dina kontaktuppgifter
bokar vi in en tid
och kommer hem till dig och sätter in larmet.
Nycklar till din ytterdörr
För att vår personal ska kunna
ta sig in till dig när du larmat
kommer du att få ett särskilt lås hemma hos dig.
Låset gör att personalen kan öppna din dörr
med mobiltelefonen.
Detta är helt gratis och säkert för dig.
Du får veta mer om detta
när Larmenheten kommer hem till dig
och sätter in trygghetslarmet.
Larmpersonalen måste även få en nyckel
till alla lås i din ytterdörr.
De måste kunna ta sig in till dig
om det särskilda låset inte skulle fungera
när du larmar.
Personalen hänger in din nyckel i ett låst nyckelskåp
i hemtjänstens lokal.