Stenungsunds kommunvapen, länk till startsidan

Krisberedskap

Kommunens krisberedskap

Kommunerna har ansvar för samhällets krisberedskap.
Ju bättre kommunerna är förberedda,
desto bättre kan samhället ta hand om och klara en kris.

Kommunerna driver många samhällsviktiga verksamheter
som måste fungera även under kriser:
äldreomsorg, vattenförsörjning, fjärrvärme,
räddningstjänst och skola.

För att klara detta
måste kommunen tänka före, under och efter en kris.
De måste utbilda sig och öva för
hur de ska kunna fortsätta driva de verksamheter
som är viktiga för samhället
även om det är en kris,
som till exempel ett större elavbrott.

Din beredskap

Alla har ett gemensamt ansvar för krisberedskapen.
Vi har också ett personligt ansvar för vår egen säkerhet.

Vi behöver vara medvetna om
att det inträffar oväntade händelser ibland.
Då är risken mindre att vi drabbas av panik när någonting oväntat händer.
Samhället använder först sina resurser
till att hjälpa svaga och utsatta människor,
till exempel äldre, sjuka och barn.

Du kan läsa mer om din beredskap
på webbplatserna dinsäkerhet.se och civil.se

Din säkerhets hemsida Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Civilförsvarsförbundets hemsida Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Senast uppdaterad