Om larmet går
Vid allvarliga olyckor
där allmänheten kan utsättas för fara
finns ett särskilt varningssystem.
Det kallas Viktigt meddelande till allmänheten, VMA.
Signalen består av 7 sekunder långa signaler
med 14 sekunders mellanrum.
Signalerna sänds från tyfoner som sitter ute på byggnader.
När du hör en signal ska du:
- Gå inomhus
- Stäng dörrar och fönster,
- Slå av ventilationen och
- Lyssna på radio P4, frekvens 101,9 för mer information
Gå inte ut förrän du hör signalen som betyder "faran över".
Det är en obruten signal under minst 30 sekunder.
Även denna signal kommer från tyfoner.
Signalen provas klockan 15.00 första helgfria måndagen
i månaderna mars, juni, september och december.