Vad är offentlig upphandling?

Med offentlig upphandling avses de åtgärder som vidtas i syfte att anskaffa varor, tjänster eller byggentreprenader genom tilldelning av kontrakt (lag 2016:1145 om offentlig upphandling, LOU).

All offentlig verksamhet lyder under lagen om offentlig upphandling (LOU). Det innebär att när kommunen köper varor, tjänster och entreprenader måste kommunen följa de regelverk som styr den offentliga inköpsprocessen. Upphandlingslagstiftningen bygger på de grundläggande upphandlingsprinciperna:

  • Ickediskriminering - Företag i alla länder får vara med och lämna anbud.
  • Likabehandling - Alla leverantörer ska ges samma förutsättningar.
  • Proportionalitet - Ställ bara de krav som krävs för att möta behovet.
  • Öppenhet - Var transperant och förutsägbar i det du gör.
  • Ömsesidigt erkännande - Alla typer av certifikat i EU går att använda.

De grundläggande upphandlingsprinciperna | Upphandlingsmyndigheten Länk till annan webbplats.

De fem grundprinciper har sin grund i EU-rätten och gäller på samma sätt för övriga länder inom EU. Bestämmelserna i upphandlingslagarna och prövning av om överträdelse har skett ska alltid tolkas mot bakgrund av dem.

I Sverige har vi en specifik myndigheten med uppdrag att ge stöd och vägledning inom offentlig upphandling, Upphandlingsmyndigheten. Uppdraget omfattar att utveckla och förmedla kunskap, verktyg och metoder inom området. För dig som leverantör finns på upphandlingsmyndighetens hemsida en stor mängd matnyttig information och tips inför din anbudsgivning. Där kan du läsa hur en upphandling går till och vad du särskilt behöver tänka på när du sitter med ditt anbud. Om du har frågor kan du även vända dig till upphandlingsenheten här på kommunen.

Senast uppdaterad