Stenungsunds kommunvapen

Publicerad: 2017-11-27 11.18

Svenska ungdomar har goda kunskaper om demokrati

I början på november släpptes resultaten av ICCS 2016 – International Civic and Citizenship Education Study, som är en internationell studie om demokrati och samhällsfrågor bland elever i årskurs 8. Resultatet visar att svenska elever har mycket goda kunskaper i demokrati- och samhällsfrågor.

Elever på Stora Högaskolan

Eleverna Julia Carlsson, Erik Lundgren, William Lindberg och Emma Bjurström tillsammans med Vasilios Agorastos, SO-lärare på Stora Högaskolan.

ICCS beskriver skillnader i hur elever förbereds för sina roller som medborgare mellan olika länders skolsystem och vad unga anser är viktigt i samhället. Resultatet visar att svenska elever har mycket goda kunskaper i demokrati- och samhällsfrågor. Studien visar även att Sverige är en av länder där eleverna förbättrat sina resultat mest jämfört med den förra undersökningen från 2009.   

- Jag har varit lärare i 17 år och tycker mig kunna se att eleverna, när de kommer upp till högstadiet, har allt mer koll och större förståelse för demokrati- och samhällsfrågor, säger Vasilios Agorastos, So-lärare på Stora Högaskolan. Ungdomar i Sverige vet vilka rättigheter de har, de är bra på att stå upp för sig själv och hävda sin rätt, säger Vasilios. Det kan förstås vara utmanande för mig som lärare, men också väldigt roligt.

Undersökningen visar att svenska elever uttrycker starkt stöd för att olika grupper i samhället ska ha samma rättigheter och möjligheter. Det visar också att svenska elever pratar om samhällsfrågor och om vad som händer i andra länder mer idag än vid senaste undersökningen, både i skolan och med vänner och familj.
- Jag tycker inte resultatet i undersökningen är jätteöverraskande, säger Emma Bjurström, högstadieelev på Stora Högaskolan. Det känns som om vi ungdomar har fått större utrymme att få säga vad vi tycker.
- Att vi får vara med och tycka och tänka kring saker som berör oss här i skolan tror jag gör att vi lär oss om rättvisa och att alla ska få uttrycka sin åsikt, säger Julia Carlsson, också högstadieelev på Stora Högaskolan.
- Jag märker att det finns ett stort engagemang hos eleverna kring frågor som berör mänskliga rättigheter och orättvisor, säger Vasilios. Det finns stor diskussionsvilja.

Syftet med studien är att undersöka hur väl ungdomar i olika länder förbereds för att delta som medborgare i både det lokala, nationella och globala samhället. 21 länder deltog i studien och varje land deltog med ett slumpmässigt urval av skolor och klasser i årskurs 8. Sverige deltog för andra gången.

De svenska eleverna har en genomsnittlig poäng på 579 på ICCS kunskapsprov 2016. Det är 62 poäng mer än genomsnittet för samtliga deltagande länder. Sverige är ett av de länder där eleverna presterar bäst, i nivå med resultaten för Danmark, Taiwan och Finland. 

Läs mer om ICCS på Skolverkets webbplats. länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Kontakt

Stenungsunds kommun
0303-73 00 00
kommun@stenungsund.se

Senast uppdaterad av Annica Fredberg, 2017-11-27