Bidrag till ungdomsförening
En ungdomsförening bedriver verksamhet i Stenungsunds kommun för minst 15 aktiva medlemmar i åldern 7-20 år. Minst hälften av medlemmarna ska vara skrivna i Stenungsunds kommun. Föreningen ska vara öppen för alla och vara uppbyggd utifrån demokratiska principer, föra närvarostatistik, verka för en drog- och dopingfri verksamhet och miljö samt för att årligen utbilda ledare.
Om stödet till föreningslivet
Stenungsunds kommun fördelar ekonomiskt stöd och subventionerar lokaler till bidragsberättigade föreningar samt erbjuder kommunikationsplattformar som föreningsregister och evenemangskalender. Alla ansökningar bedöms utifrån riktlinjer för bidrag samt gällande taxor och uthyrningsprinciper (finns i sin helhet längst ner på sidan). Det finns även föreningsutvecklare och kultursamordnare som kan stötta föreningar i olika föreningslivsfrågor.
Ansök steg för steg
På denna sida presenteras samtliga ansökningar steg för steg samt årshjul för ungdomsföreningar. Alla öppna ansökningar finns i e-tjänsten Mina sidor (du kan alltid nå tjänsten längst upp till höger på stenungsund.se). När du har skapat en ansökan hanteras allt kring ditt ärende i Mina sidor, så som kommunikation med handläggare, statusuppdateringar, kompletteringar och påminnelser.
Inför de flesta ansökningar anordnas öppna hjälpstugor, datum för hjälpstugor finns i respektive ansökan.
Handläggningen pågår upp till 6 månader efter komplett ansökan. Beslutet kommuniceras i ärendet men sammanställs även som ett delegationsbeslut i kommunens diarie.
Steg 1 - Registrering hos kommunen
Föreningen kan registreras hos kommunen direkt efter bildande om den uppfyller samtliga krav. Under första året kan föreningen boka lokaler, synas i föreningsregistret, publicera evenemang i evenemangskalendern och få stöd av föreningsutvecklare. Men föreningen behöver ha genomfört ett verksamhetsår för att kategoriseras som bidragsberättigad ungdomsförening.
Steg 2 - Årlig kategorisering som ungdomsförening
När föreningen har registrerat sig hos kommunen och haft sitt första verksamhetsår kan den årligen ansöka om att kategoriseras som ungdomsförening.
I ansökan om kategorisering lämnas årsmöteshandlingar och medlemsstatistik samt en beskrivning av hur föreningen arbetar med till exempel demokrati, ledarutbildningar och förebyggande mot alkohol, droger, tobak, doping och spel (antds). Alla ungdomsföreningar ska föra närvarostatistik som redovisas för varje termin.
Uppfyller föreningen samtliga av kommunens krav blir den bidragsberättigad för ett år framåt och kan under den perioden boka lokaler med subventionerad taxa samt ansöka om bidrag.
Steg 2.1 - Årlig kategorisering som anläggningsförening
Ungdomsföreningar som förhyr, arrenderar eller äger egen anläggning och/eller sköter yta
tillgänglig för allmänheten (t ex för spontanidrott, friluftsliv eller rekreation) kan kategoriseras som anläggningsförening efter överenskommelse med Stenungsunds kommun. En etablering av en föreningsanläggning ska vara långsiktig och komplettera kommunens lokalresurser tillgängliga för allmänheten.
Föreningen ska ha ett av kommunen godkänt skriftligt avtal där drifts- och underhållsansvar är tydligt reglerat. Anläggningen ska skötas ideellt av föreningens medlemmar och minst 25 % av föreningens bidragsgrundande medlemmar ska vara mellan 7–20 år. Anläggningsförening kan kategoriseras med eller utan underhållsansvar. Vilket underhållsansvar som en anläggningsförening har avgör vilka bidrag föreningen är berättigad till.
Steg 3 Årliga ansökningar
En Ungdomsförening som är bidragsberättigad i steg 2 kan ansöka om följande:
- LOK-stöd
- Bidrag för särskild föreningsinsats
- Lönebidrag (om föreningen har anställd via Arbetsförmedlingen).
- Säsongsbokning i idrottshall höst- till vårtermin.
En Ungdomsförening som har kategoriserats som Anläggningsförening utan underhållsansvar kan ansöka om:
- Lokalbidrag.
En Ungdomsförening som har kategoriserats som anläggningsförening med underhållsansvar kan ansöka om:
- Driftsbidrag
- Bidrag för övrig drift och skötsel
- Underhåll
Årshjul för ungdomsföreningar
Februari - Föreningsträff
1 mars - Närvarofil ska vara inkommen
Mars - NPF-Utbildning
April - Para-utbildning
Se Hjälpstugor i information till respektive ansökan
30 april - Sista ansökningsdag för:
- Kategorisering som ungdomsförening samt anläggningsförening (bokslutshandlingar, statistik, hyresavtal m.m.)
- Uppdatering/godkännande av kontaktuppgifter i föreningsregister
- Säsongsbokning i idrottshall kommande höst- och vårtermin.
- Bidrag för lovaktiviteter samt terminsstarter (enligt årsplan för gratis prova på samt feriearbete unga ledare).
- Driftsbidrag, Lokalbidrag, Bidrag för övrig drift och skötsel
- Inlämning av Underhållsplan kommande år
Maj - Juni - Anläggningsbesiktningar och fördelningsmöten.
1 september - Närvarofil ska vara inkommen
Se Hjälpstugor i information till respektive ansökan
1 september - sista kompletteringsdag för:
- Kategorisering som ungdomsförening (årsmötesprotokoll).
- Uppdatering/godkännande av kontaktuppgifter i föreningsregister
- Offerter och prioritering till underhållsplan.
- Redovisning genomfört Underhåll (ej nyttjat bidrag faktureras i oktober)
- Ansökan om Investeringsstöd (dialog om ansökan påbörjas senast på besiktning)
30 november - sista ansökningsdag för Lönebidrag kommande år.
Löpande - Ansökan om särskild föreningsinsats (Projektstöd).
Obs att större delen av budgeten fördelas i början av året. Ansökan kan endast beviljas om kvarvarande medel finns i budget.
Kontakt
Sidan uppdaterad: 2025-01-13
Hjälpte informationen på sidan?
Har du en fråga du vill få återkoppling på, kontakta oss istället via vår digitala tjänst Kontakta kommunen Länk till annan webbplats..