Bidrag till föreningar utanför kommunen
Föreningar som bedriver socialt arbete eller integrationsarbete i Stenungsunds kommun, men är aktiv i ett större område (inte har sitt säte i Stenungsunds kommun) kan söka föreningsbidrag en gång per år.
Stenungsunds kommun fördelar ekonomiskt stöd till föreningar. Det finns även föreningsutvecklare och kultursamordnare som kan stötta föreningar i olika föreningslivsfrågor. Via kommunens föreningsregister och evenemangskalender kan föreningar nå ut med sin verksamhet till kommuninvånare, skola och omsorg. På denna sida presenteras riktlinjerna för hur bidrag fördelas och du hittar länkar till ansökningsformulär och riktlinjer.
Krav som föreningen ska uppfylla
- Föreningens verksamhet ska rikta sig till invånare i Stenungsunds kommun.
- Varje kommunmedlem ska ha rätt att bli medlem i föreningen och delta i verksamheten, såvida det inte finns sakliga och för kommunen godtagbara skäl att hindra denna rätt.
- Föreningens verksamhet utgörs i huvudsak av socialt arbete eller integrationsarbete.
- Föreningen får inte ha uppmuntrande attityd eller bedriva verksamhet som kan skapa positiva attityder till missbruk av tobak, alkohol eller andra droger.
- Föreningen får inte medverka till eller utsätta någon för diskriminering. Utgångspunkt är
diskrimineringslagens sju diskrimineringsgrunder; diskriminering på grund av kön,
könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder. - Föreningen ska medverka till de kontrollåtgärder som är erforderliga inför bidragsbeslut.
Ansökan ska innehålla
- Verksamhetsberättelse
- Bokslut från föregående verksamhetsår
- Revisionsberättelse från föregående år
- Kontaktuppgifter
- BG/PG/bankkontonummer ink. clearing nummer
Tid för ansökan
Fullständig ansökan ska vara inkommen till Stenungsunds kommun senast den 31 maj. Beslut fattas i augusti/september. Ansökningar som inkommit efter 31 maj eller som är ofullständiga den 31 maj behandlas nästkommande år.
Skicka in din ansökan
Du kan skicka in ansökan via e-tjänsten Mina sidor. Det krävs inget konto, ansökan görs med Bank-ID. När du har skapat en ansökan hanteras allt kring ditt ärende i Mina sidor, så som kommunikation med handläggare, statusuppdateringar, kompletteringar och påminnelser. Beslutet kommuniceras i protokoll från Välfärdsutskottet.
Kontakt
Sidan uppdaterad: 2024-09-05
Hjälpte informationen på sidan?
Har du en fråga du vill få återkoppling på, kontakta oss istället via vår digitala tjänst Kontakta kommunen Länk till annan webbplats..