Bidrag till barn- och ungdomsförening
En barn- och ungdomsförening bedriver verksamhet i Stenungsunds kommun för minst 15 aktiva medlemmar i åldern 7-20 år. Minst hälften av medlemmarna ska vara skrivna i Stenungsunds kommun. Föreningen ska vara öppen för alla och vara uppbyggd utifrån demokratiska principer. Föreningen ska verka för en drog- och dopingfri verksamhet och miljö samt för att årligen utbilda ledare.
Olika typer av stöd för föreningar
Stenungsunds kommun fördelar ekonomiskt stöd och subventionerar lokaler till bidragsberättigade föreningar. Det finns även föreningsutvecklare och kultursamordnare som kan stötta föreningar i olika föreningslivsfrågor. Via kommunens föreningsregister och evenemangskalender kan föreningar nå ut med sin verksamhet till kommuninvånare, skola och omsorg.
Stöd till nya föreningar
Har du startat en ny förening behöver du registrera dig hos kommunen och Skatteverket samt ha ditt första verksamhetsår för att ha samtliga handlingar som krävs för att bli bidragsberättigad. Men du kan boka lokaler, synas i föreningsregistret, publicera evenemang i evenemangskalendern och få stöd av föreningsutvecklare även under föreningens första år.
Grundförutsättning för bidrag
Föreningen ska varje år, snarast efter årsmöte, omregistrera sig och bli godkänd av kommunen. Det kallas bidragsberättigande och krävs för att söka bidrag och boka lokaler till subventionerad taxa.
I ansökan lämnas årsmöteshandlingar och medlemsstatistik samt en beskrivning av hur föreningen arbetar med till exempel demokrati, ledarutbildningar och förebyggande mot alkohol, droger, tobak, doping och spel (antds). I ansökan anges vilka bidrag föreningen har för avsikt att söka under året.
Alla ansökningar bedöms utifrån vid tidpunkt för ansökan gällande allmänna bestämmelser och villkor för föreningsbidrag samt gällande taxor och uthyrningsprinciper (finns i sin helhet längst ner på sidan).
Ansökningar under året
I början av varje år hålls en föreningsträff där årshjulet för ansökningar gås igenom och föreningen får information om särskilda satsningar. Inför varje ansökningsperiod anordnas hjälpstugor där du kan få hjälp med de digitala systemen, få svar på frågor, scanna in handlingar m.m. Information om föreningsträffar och hjälpstugor samt påminnelser inför sista ansökningsdatum kommuniceras till de kontaktuppgifter föreningen har i föreniningsregistret och har angett i ansökan, så det är viktigt att de hålls uppdaterade.
Obligatorisk registrering (bidragsberättigande)
- För samtliga barn- och ungdomsföreningar
- Ansökan för kommande höst-vårtermin görs senast 30 april
- Ansökan ska vara komplett 25 augusti.
- Förening som ej har komplett ansökan som uppfyller villkor kan inte beviljas subventionerad taxa eller ansöka om bidrag.
Obligatorisk ansökan om säsongsbokning
- För barn- och ungdomsföreningar som bokar idrottshall
- Ansökan om tider i idrottshallar m.m. görs senast 30 april för kommande höst-vårtermin.
- För att få subventionerad taxa krävs godkänd ansökan om registrering (bidragsberättigande).
Ansökan om LOK-stöd
- För alla barn och ungdomsföreningar
- Närvarorapportera senast 25 februari och 25 augusti.
- Föreningen ska ange vid regsitrering (bidragsberättigande) hur närvaro ska rapporteras. Kommunen tar emot kommunfil från Idrott Online, DAK-fil m.m.
Ansökan om särskild föreningsinsats
- För föreningar som vill genomföra projekt, försöksverksamheter och liknande.
- Till exempel föreningar som sköter vandringsled
- Till exempel föreningar som vill anordna prova på aktiviteter på skollov eller terminsstart
- Ansökan kan göras löpande, för prova på och skötsel av vandringsled kommuniceras sista ansökningsdatum direkt till föreningen och på ansökan i e-tjänsten Mina sidor).
Ansökan om stöd till anläggning
- För föreningar som i dialog med Kultur och Fritid hyr, arrenderar eller äger en lokal eller anläggning.
- Anläggningsstöd söks senast 30 april och ansökan ska vara komplett 25 augusti (besiktning krävs innan ansökan).
- Beviljat bidrag till Underhåll redovisas senast 25 augusti.
- Investeringsstöd kräver dialog på besiktning eller i god tid, ansökan ska vara komplett senast 15 september.
Ansökan om kommunalt lönebidrag
- För förening som har anställd via Arbetsförmedlingen
- Ansökan görs senast 30 november för kommande år, därefter redovisas lönespec månadsvis.
Ansök via Mina sidor
Alla öppna ansökningar finns i e-tjänsten Mina sidor (du kan alltid nå tjänsten längst upp till höger på stenungsund.se). När du har skapat en ansökan hanteras allt kring ditt ärende i Mina sidor, så som kommunikation med handläggare, statusuppdateringar, kompletteringar och påminnelser. Beslutet kommuniceras i ärendet men sammanställs även som ett delegationsbeslut i kommunens diarie.
Kontakt
Sidan uppdaterad: 2024-09-05
Hjälpte informationen på sidan?
Har du en fråga du vill få återkoppling på, kontakta oss istället via vår digitala tjänst Kontakta kommunen Länk till annan webbplats..