Ansök om stöd
Du kan ansöka om stöd för det du upplever att du behöver hjälp med. Vilket stöd du får beror på vilket behov våra socialsekretare bedömer att du har rätt till enligt socialtjänstlagen. Din ansökan om stöd, också kallat bistånd, kan du göra både muntligt och skriftligt.
Hur gör jag för att ansöka?
Kontakta Biståndsenheten via kommunens kontaktcenter eller använd våra e-tjänster:
Vad händer när jag skickat in ansökan?
Du träffar en socialsekreterare och ni går tillsammans igenom din situation. Socialsekreteraren utreder ditt ärende och fattar ett beslut. Det beslutet grundar sig på socialtjänstlagen och den kommunala vägledning som finns samt dina behov och önskemål. Du får utredningen samt ett skriftligt beslut skickat till dig. I beslutet framgår tydligt vilken hjälp du har fått beviljad eller om du har fått avslag på din ansökan.
Att överklaga
Om du har fått avslag på din ansökan kan du få hjälp av en socialsekreterare med att överklaga beslutet. Överklagan ska vara inlämnad senast tre veckor efter att du har fått ditt beslut.
Vi har sekretess
Du som har ett ärende hos socialtjänsten blir registrerad i ett personregister. De uppgifter som finns i registret skyddas av sekretess och alla anställda har tystnadsplikt.
Relaterad information
Sidan uppdaterad: 2024-06-03
Hjälpte informationen på sidan?
Har du en fråga du vill få återkoppling på, kontakta oss istället via vår digitala tjänst Kontakta kommunen Länk till annan webbplats..