Startsida för Stenungsunds kommun

Google Translate

Translate the page to English with Google Translate. You can choose another language after the click Translate the page to English.

Startsida för Stenungsunds kommun

Google Translate

Translate the page to English with Google Translate. You can choose another language after the click Translate the page to English.

Trygghetslarm

Trygghetslarm i eget boende gör att du kan känna dig trygg och säker, vilket gör att du kan bibehålla din livskvalitet. Vid behov kan du på ett enkelt sätt komma i kontakt med utbildad personal alla dygnets timmar oavsett vilken dag i veckan det är.

Vad är ett trygghetslarm och hur fungerar det?

Om du ramlar eller blir sjuk på annat sätt larmar du med hjälp av en larmklocka som du har runt handen eller som ett halsband. Trygghetslarmet ringer då upp vår trygghetscentral som kommer att svara dig i din larmdosa. Du berättar för dem vad du vill ha hjälp med och larmet skickas då till oss på Stenungsunds kommuns larmenhet. Vi kommer i första hand att ringa upp dig, därefter utformar vi insatsen utifrån överenskommelsen oss emellan.  Får vi inget svar ifrån dig kommer vi till dig inom 30 minuter.

Hur ansöker jag om ett trygghetslarm?

Du ansöker genom att ta kontakt med socialsekreteraren via Kontaktcenter. Du kan även använda vår e-tjänst.

Ansökan om trygghetslarm

Larmenheten kommer och installerar

När vi har bearbetat dina personuppgifter kommer vi att kontakta dig för att boka en tid för installation. När vi kommer och installerar ditt trygghetslarm kommer vi att behöva en nyckel till din bostad. Denna kommer att hänga i ett låst skåp inne på larmenhetens kontor. Vi går tillsammans igenom hur larmet fungerar och du får själv prova larma medan vi är kvar hemma hos dig.

Nyckelfritt i kommunen

Innan vi lämnar dig upplyser vi dig om att Stenungsunds kommun arbetar nyckelfritt. Det är en del i kvalitetsarbetet då rutinen kring nyckelhantering blir säkrare. Detta förkortar även tiden det tar att komma hem till dig när du larmat. Vi tillsammans med vår låssmed kommer då ut till dig på avtalad tid och sätter upp en dosa på insidan av din ytterdörr. Det nyckelfria låset gör att larm och hemtjänstpersonal kan öppna din dörr med sina mobiltelefoner istället för nyckel. Detta är gratis för dig och du kan känna dig trygg och tillfreds med att personal kan komma in till dig när du larmat.

Test av trygghetslarmet

Det är viktigt att ditt trygghetslarm fungerar som det ska. Din larmutrustning ringer själv upp larmcentralen en gång per dygn för att säkerställa att kommunikationen fungerar. Vi kan även följa ditt larm online för att säkerställa kvalité. Skulle ditt trygghetslarm inte fungera ser vi på larmenheten det på våra rapporter vi drar ut varje morgon. Vid fel kontaktar vi dig och åtgärdar felet som uppstått.

Vad kostar det?

Kostnaden för trygghetslarm är enligt gällande taxa:

Avgifter för vård och omsorg

Larmenhet

Stenungsunds kommun har en grupp som enbart arbetar med att installera, besvara och åtgärda larm. Larmenheten arbetar dagar, kvällar och helger och nattetid är trygghetslarmet bemannat av hemtjänstens nattpatrull.

Vill du säga upp larmet?

Du avslutar, säger upp, ditt trygghetslarm genom att ta kontakt med socialsekreterare via Kontaktcenter eller via vår e-tjänst.

Kontakta kommunen

Vi har sekretess

Du som har ett ärende hos socialtjänsten blir registrerad i ett personregister. De uppgifter som finns i registret skyddas av sekretess och alla anställda har tystnadsplikt.

Sidan uppdaterad: 2024-05-17

Hjälpte informationen på sidan?


Beskriv vad som är felaktigt eller saknades på sidan
Det du skickar till kommunen blir allmän handling. Du kan läsa mer om det på sidan Personuppgifter.

Har du en fråga du vill få återkoppling på, kontakta oss istället via vår digitala tjänst Kontakta kommunen Länk till annan webbplats..