Bygga, bo och miljö
Fortsatt starka resultat för bygglov
Resultaten från SKR:s (Sveriges Kommuner och Regioner) årliga mätning Insikt har nu presenterats. Mätningen visar att Stenungsunds kommun fortsatt levererar stark service inom flera myndighetsområden. Totalt sett har NKI (nöjd-kund-index) för kommunen minskat något jämfört med föregående år, men bygglovsområdet sticker ut – för tredje året i rad ökar resultatet här.

Martin Ladfors, verksamhetschef Bygg Miljö, gläds åt den positiva utvecklingen.
Bygglovsområdet fortsätter att imponera
Bygglov är det område där kommunen återigen får högst betyg, med en tydlig positiv utveckling över tid. Även miljö- och hälsoskydd samt livsmedelskontroll ligger stabilt med fortsatt goda omdömen från företagen.
Det är roligt att vårt arbete med bemötande och rådgivning i tidigt skeda ger resultat både på kundnöjdhet och i korta handläggningstider. Vi ser oss som en serviceorganisation med ett myndighetsansvar och det tänker jag påverkar hur vi uppfattas. Jag vill passa på att tacka alla som svarat på insiktsenkäten och därmed ger oss viktig feedback för att kunna bli ännu bättre, säger Martin Ladfors, verksamhetschef Miljö Bygg.
Fokus på utveckling och långsiktighet
Trots att det totala NKI visar en mindre tillbakagång i år, behåller kommunen starka resultat inom flera nyckelområden. Näringslivschef Jessica Waller lyfter fram vikten av att använda mätningen som ett verktyg för utveckling:
Det är väldigt glädjande att vi fortsätter se positiva resultat inom flera områden. Vi ser det här som en viktig signal om att vårt arbete gör skillnad för företagen, och vi kommer fortsätta att utveckla vår service i nära dialog med näringslivet, säger Jessica Waller, näringslivschef i Stenungsunds kommun.
För få ärenden inom serveringstillstånd
Inom området serveringstillstånd har det under året inte funnits tillräckligt många ärenden för att generera ett resultat i mätningen.
Om Insikt 2024
Undersökningen Insikt genomförs av SKR i samarbete med Stockholm Business Alliance och syftar till att mäta företagens upplevelse av kommunens service vid myndighetskontakter. Undersökningen omfattar bland annat bemötande, tillgänglighet, effektivitet och rättssäkerhet. Kommunens upphandlingstjänster mäts genom ett eget Index – NUI (Nöjd Upphandlings Index). Resultaten används som underlag i kommunens utvecklingsarbete för ett ännu bättre företagsklimat.
Ta del av resultatet i Insikt 2024 här Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Sidan uppdaterad: 2025-04-23
Hjälpte informationen på sidan?
Har du en fråga du vill få återkoppling på, kontakta oss istället via vår digitala tjänst Kontakta kommunen.