Barn och utbildning
Kyrkenorums förskola banar väg för hållbar utveckling
Kyrkenorums förskola i Stenungsunds kommun har blivit en inspirerande förebild nationellt när det gäller arbetet med hållbar utveckling och barns rättigheter.
Det har uppmärksammats av Skolverket som har delat ut utmärkelsen Skola för hållbar utveckling.
- Vi vill att barnen ska bli förändringsaktörer. Vi jobbar starkt med kommunens vision att vi ska bilda världsmedborgare, säger Erica Strand, rektor på Kyrkenorums förskola.
Arbetet har vid det här laget pågått systematiskt under flera års tid. Med ett starkt hållbarhetsfokus får barnen på Kyrkenorums förskola möjlighet att både påverka sin miljö och lära sig om ansvarsfull resursanvändning. Ett arbete som inte bara ligger i linje med kommunens värdegrund, utan också med läroplanens riktlinjer.
- När jag började som rektor på Kyrkenorums förskola såg jag att vi redan arbetade med hållbarhet genom Grön Flagg, men vi behövde förstärka det ytterligare. Genom att arbeta tematiskt kunde vi fördjupa arbetet och göra det mer strukturerat, vilket har blivit grunden för vårt hållbarhetsarbete idag, säger Erica Strand.
Skola för hållbar utveckling
För att säkerställa att arbetet är förankrat i aktuell forskning har pedagogerna på Kyrkenorum fördjupat sig genom lärgrupper. Genom dessa grupper har all personal fått verktyg för att arbeta med hållbarhet utifrån ett vetenskapligt och pedagogiskt perspektiv. Detta har legat till grund för utmärkelsen Skola för hållbar utveckling som förskolan mottog 2022.
- Vi breddade oss och blev samtidigt mer riktade i vårt hållbarhetsarbete. Vad innebär hållbar utveckling och hur arbetar vi med det? Vi behövde förankra arbetet på vetenskaplig grund och tydligt beskriva vårt arbete och våra mål, säger Sofia Elgh som tillsammans med kollegorna Sofia Olsson och Madeleine Skoglund är förskollärare och utvecklingsledare på Kyrkenorums förskola.
Väger matsvinn
Den tematiska inriktning har inkluderat frågor om matsvinn, resurshantering och återvinning, där barnen får konkreta exempel på hur deras handlingar påverkar miljön. Tillsammans med kökspersonalen väger barnen och pedagogerna matsvinnet varje dag.
Detta har blivit tydligt och konkret för alla, vilket resulterat i en drastisk minskning av matsvinnet. Svinnet reducerades med hela 50 procent på bara tre veckor, och arbetet med att hålla nivån fortsatt låg pågår än idag. Städrutinerna har också blivit mer hållbara, till exempel genom att plastpåsar undvikits där de inte behövs.
- Hållbarhet är ett ord som barnen möter ofta idag. Därför är det viktigt för oss att göra det konkret vad det innebär på ett sätt så att barnen förstår, säger Madeleine Skoglund.
Barnen leker vattnets kretslopp
På Kyrkenorum integreras hållbarhetsfrågorna i barnens lek. Under en sångsamling sjunger barnen om vattnets kretslopp, och senare får de skapa bilder eller använda andra sinnen för att fördjupa förståelsen. Förskolläraren Sofia Elgh beskriver vikten av ett varierande arbetssätt där lekresponsiv undervisning både är en teori och metod de använder sig av.
- Barnen tar till sig kunskap på olika sätt, och deras lärande blir synligt genom leken. När de exempelvis leker med dinosaurier och vatten visar de sin förståelse för kretsloppet genom dialoger och gestaltningar där de kopplar samman att vi dricker samma vatten som dinosaurierna en gång gjorde. I leken väver de samman fantasi och verklighet, vilket knyter an till den lekresponsiva undervisningen.
Barnrättsrådet ger barnen en röst
Sedan ett år tillbaka har Kyrkenorums förskola inrättat ett barnrättsråd, som har blivit en plattform där barnen får uttrycka sina tankar kring hur de kan bidra till en hållbar framtid. Rådet består av ett barn från varje avdelning (totalt åtta) som samlas för att diskutera frågor som rör deras vardag och förskolans miljöer. En trygghetsvandring har varit en del av detta arbete, där barnen, med hjälp av gröna och röda tummar, fått uttrycka sina åsikter om förskolans inomhusmiljöer.
- Att få fram barnens röst är otroligt viktigt för att vi ska utvecklas som förskola, säger Sofia Olsson innan Erica Strand fyller i:
- Det är en stor skillnad mellan att tolka utifrån ett barnperspektiv och att verkligen lyssna på vad barnen har att säga, det vill säga ett barns perspektiv, på frågor som berör dem. Genom barnrättsrådet ser vi till att barnens röster hörs och att vi vuxna tar till oss deras synpunkter. Allt går inte att åtgärda, men det ger en bild av vad som är viktigt för barnen.
Arbetar med appen ECE Academy
Kyrkenorums förskola var en av de första förskolorna i Sverige men även i Europa att integrera appen ECE Academy i sin undervisning om hållbar utveckling. Appen introducerar åtta karaktärer, de "åtta vännerna", som hjälper barnen att förstå olika aspekter av hållbarhet genom lek och aktiviteter. Genom att använda appen får pedagoger på förskolan tillgång till forskningsbaserat material och praktiska aktiviteter som kan anpassas efter förskolans behov.
En förebild för andra förskolor
Genom sitt engagemang och sina insatser har Kyrkenorums förskola blivit en inspirationskälla för andra förskolor i Sverige. Deras arbete lyfts fram i Skolverkets nya modul för hållbar utveckling, där Kyrkenorum som en av två förskolor i landet valdes att representera det praktiska arbetet med hållbarhetsfrågor.
- Vi har kanske inte tänkt på oss själva som förebilder, men att dela med oss av något som fungerar är viktigt. Det kollegiala lärandet ger mycket tillbaka, och att andra vill ta del av vårt arbete ser vi bara som positivt, säger Sofia Elgh.
Sidan uppdaterad: 2024-11-25
Hjälpte informationen på sidan?
Har du en fråga du vill få återkoppling på, kontakta oss istället via vår digitala tjänst Kontakta kommunen Länk till annan webbplats..