Startsida för Stenungsunds kommun

Google Translate

Translate the page to English with Google Translate. You can choose another language after the click Translate the page to English.

Startsida för Stenungsunds kommun

Google Translate

Translate the page to English with Google Translate. You can choose another language after the click Translate the page to English.

Barn och utbildning

Lyckad satsning för Tidiga insatser i förskolan

I januari 2022 initierades satsningen Tidiga insatser inom verksamhet förskola i Stenungsunds kommun. Nu är satsningen inne på sitt tredje år – och verksamheten ser tydliga effekter.

Det har bidragit till fler barngrupper, ökad förskollärartäthet och personaltäthet, framför allt på förskolor i upptagningsområden med lägre socioekonomiskt index.

Anne-Charlotte Holmblad är förste förskollärare på Bergsvägens förskola och ser ett stort värde i arbetet med Tidiga insatser.

Anne-Charlotte Holmblad är förste förskollärare på Bergsvägens förskola och ser ett stort värde i arbetet med Tidiga insatser.

- Målbilden är att skapa en likvärdig och kompensatorisk förskola för alla barn. Satsningen har fått en vidgad dimension genom vetenskaplig handledning ledd av forskare från Göteborgs universitet, säger verksamhetschef Annelie Schön.

Till satsningen har förskoleverksamheten fått ekonomiska medel till att minska barngruppernas storlek genom att anställa fler personal. Syftet är att barnen ska ingå i mindre sammanhang vilket är gynnsamt för att inspirera och motivera barn till att vara delaktiga i sitt eget lärande.

- På Brudhammar förskola har vi anställt både barnskötare och förskollärare för att möjliggöra att barnen ska vara i mindre grupper. I de mindre sammanhangen får varje barn ökat utrymme att utveckla sin relations- och språkförmåga, vilket vi såg positiva effekter av tidigt. Redan efter ett par veckor med det här arbetssättet var det många barn som vågade ta mer plats när de kom in i ett större sammanhang, säger Päivi Svensson som är rektor på Brudhammars förskola.

Brudhammar förskola är en av flera förskolor i Stenungsund som ingår i satsningen Tidiga insatser.

Brudhammar förskola är en av flera förskolor i Stenungsund som ingår i satsningen Tidiga insatser.

Undervisar i lek

När arbetet med Tidiga insatser initierades var utgångspunkten tre centrala kugghjul: Språkutvecklande arbetssätt, tydliggörande pedagogik och lekresponsiv undervisning. Numera har också positiv lärandeidentitet lagts till som ett fjärde element i undervisningen. Syftet är att rikta blicken mot pedagogens roll som förebild för barnens personliga utveckling.

- Alla delarna är viktiga för oss. Att arbeta med ett lekresponsivt förhållningssätt innebär att du som pedagog lyssnar in vad barnet är intresserad av och responderar på det. Kommunikationen är väldigt viktig för att sätta ord på det som händer. Det kan vara en lek till exempel och jag ser att den vuxne behöver ta större plats i leken. Då försöker jag skapa mig en roll för att alla ska känna sig delaktiga, säger Anne-Charlotte Holmblad, förste förskollärare på Bergsvägens förskola.

Positiv respons från personalen

Förutom att synliggöra alla barn och ge de bästa möjliga förutsättningar att utveckla sin språkliga och kommunikativa förmåga har också personalen fått bättre möjligheter till att utföra sitt arbete.

- Responsen från vår personal har varit att de lyckats bättre med att genomföra undervisning utifrån läroplanens intentioner. Det har gett större möjligheter till att se alla barns behov och kunna stötta dem i undervisningen, säger Anna Johannisson, rektor på Hallerna förskola.

Filmar sitt arbete

Ett sätt för att utbilda personalen under Tidiga insatser har varit videoobservationer i lokala arbetsgruppsmöten. Där har fokus varit att se pedagogernas förhållningssätt och agerande i undervisningen.

- Det har varit en väldigt bra metod för att skapa utrymme till reflektion. Hur kan jag som pedagog bli bättre och vad kan jag ta med mig? Man får syn på många saker när man ser sig själv på video. Det krävs mod av pedagogerna men ger också väldigt mycket tillbaka, säger Päivi Svensson.

Anne-Charlotte Holmblad håller med.

- Det har varit jättebra! Sen har det varit jobbigt för vissa samtidigt. Personal som granskar sig själva som person i stället för profession. Att man fastnar i hur man låter eller rör sig. Men i det långa loppet är det väldigt bra att granska sig själv och kritiskt granska det vi gör. Vi gör det för barnens bästa. Det är ett arbetssätt som vi kommer att fortsätta utveckla under lång tid framöver, säger hon.

Anna Johannisson, rektor på Hallerna förskola, ser precis som sina kollegor fram emot det fortsatta arbetet med Tidiga insatser.

- Vi kommer att fortlöpande arbeta med språkutvecklande arbetssätt med extra fokus på högläsning, säger hon.

Sidan uppdaterad: 2024-09-23

Hjälpte informationen på sidan?


Beskriv vad som är felaktigt eller saknades på sidan
Det du skickar till kommunen blir allmän handling. Du kan läsa mer om det på sidan Personuppgifter.

Har du en fråga du vill få återkoppling på, kontakta oss istället via vår digitala tjänst Kontakta kommunen Länk till annan webbplats..