Barn och utbildning
Så kompetensutvecklas alla lärare i grundskolan
Nio lärare från Karlstads universitet har i veckan varit på plats på Hallernaskolan i Stenungsund för att kompetensutveckla alla grundskollärare i kommunen inom ämnesundervisning.
- Vi har fått önska vad vi vill ha, och fått med oss jättemånga bra verktyg att jobba vidare med tillsammans med våra elever, säger Ann Lindstrand, lärare på Spekerödskolan.
Drygt 300 lärare från Stenungsunds olika grundskolor var på plats under den stora utbildningsdagen på Hallernaskolan. Här fick de ta del av den senaste forskningen och samla på sig nya kunskaper inom allt från svenska, engelska, matematik, NO, SO, musik, bild och slöjd.
- Det är fantastiskt roligt att komma ner hit till Stenungsund och erbjuda en värdefull insats för lärarna under en dag. För oss är processen viktig, att det sker en varaktig förändring och inte blir ett tomtebloss. Därför behöver vi jobba med ett före, under och efter utbildningsinsatsen för att säkerställa att den nya kunskapen följer med och implementeras över tid, säger Pia Sundgren Storm, utbildningskoordinator på Karlstads universitet.
Lärarna har kommit med önskemål
Bland annat kommer det att göras en uppföljningsutvärdering i de olika ämnesnätverken mellan Stenungsunds kommun och Karlstads Universitet, där lärarna får komma med önskemål kring ämnen de vill dyka djupare i.
- Den här utbildningen är framtagen utifrån de utvecklingsbehov som har identifierats i grundskolans systematiska kvalitetsarbete, där rektorerna på skolorna har varit med och identifierat lärarnas behov. Jag vandrade runt i klassrummen under hela dagen och responsen var fantastiskt bra, säger Marie Wrethander, verksamhetschef inom grundskolan.
Ann Lindstrand, som jobbar som svenska och matematiklärare årskurs 1-3 på Spekerödskolan, är väldigt nöjd med vad dagen inneburit.
- Vi har fått önska vad vi vill ha, och fått med oss jättemånga bra verktyg att jobba vidare med tillsammans med våra elever. För min del inom svenska och matematik, där jag praktiskt fått testa på olika övningar att ta med mig i undervisningen, säger Ann Lindstrand och fortsätter:
- Dessutom är det trevligt att ta tillfället i akt att prata med lärare på andra skolor i kommunen och utbyta erfarenheter. Det är givande att samverka över gränserna, säger hon.
Hon forskar i läsundervisning
Marie Wejrum är universitetsadjunkt i svenska språket och doktorand i pedagogiskt arbete på Karlstads universitet. För hennes del, som har bakgrund som högstadielärare inom svenska och engelska, handlar forskningsintresset om elevers läsning och läsundervisning.
- Jag vill att både min och andras forskning ska bli verksam och göra skillnad i klassrummen för både lärare och elever. Så för min del har det varit jättekul att komma ut och undervisa för engagerade lärare. Det finns många bra sätt att utveckla elevers läsförståelse på så det är ett roligt arbete jag har.
Lärarna som undervisar i förskoleklass hade en dag om språkutveckling med forskare från Göteborgs universitet och idrottslärarna var på Tjörnbro arena för att utveckla sin kompetens inom idrottsundervisningen.
Sidan uppdaterad: 2024-08-21
Hjälpte informationen på sidan?
Har du en fråga du vill få återkoppling på, kontakta oss istället via vår digitala tjänst Kontakta kommunen Länk till annan webbplats..