Abonnemang för privatpersoner
Du som bor i villa eller radhus har olika abonnemang för avfall att välja mellan. Allt för att passa dig och dina behov. Oavsett vilket abonnemang du väljer har du alltid tillgång till våra återvinningsstationer och återvinningscentraler.
Ska du flytta? Gör ett ägarbyte på ditt abonnemang
Ska du flytta behöver du meddela oss, så att abonnemanget kan flyttas över på rätt ägare.
Om du inte kan eller vill använda vår e-tjänst kan du fylla i följande blankett och skicka in till oss.
Blankett för flyttanmälan/ägarbyte för abonnemang Pdf, 112 kB.
Våra abonnemang
Ditt / dina kärl byts ut under veckorna 14-20, 2025 till 2 st fyrfackskärl. Läs mer om detta nedan. Om du vill kan du också välja att kompostera hemma vilket i så fall behöver anmälas via vår e-tjänst eller blankett. Detta kommer dock inte påverka taxan.
- För dig som bara behöver ha hämtning under sommaren och inte är folkbokförd på adressen, finns det möjlighet till ett fritidsabonnemang mellan vecka 15-42.
Du är ansvarig för att sortera ut matavfall, förpackningar, farligt avfall med mera och lägga i rätt fack i fyrfackskärlen.
Under år 2025 kommer vi införa fastighetsnära insamling av förpackningsavfall för dig i villa
Har du frågor är du välkommen att kontakta Kontaktcenter på telefon 0303-73 00 00.
Vad kostar det?
Vi har en avfallstaxa. Där står det vad olika abonnemang och tjänster kostar. Din avgift består av en fast avgift och en hämtningsavgift.
Dela kärl med din granne
Du kan ansöka om att dela kärl med din granne (totalt 2 fastigheter):
Blankett för ansökan om delat avfallskärl med granne Pdf, 96 kB.
Är ni tre eller fler hushåll kan ni ansöka om en gemensam avfallshämtning för restavfall, matavfall, förpackningsmaterial och farligt avfall. Ni behöver fylla i var sin blankett:
Blankett för ansökan om gemensam hämtning Pdf, 101 kB.
Vill ni istället fylla i de fastigheter som vill vara med på gemensam avfallshämtning, på samma blankett:
Blankett för ansökan om gemensam hämtning (flera fastigheter) Pdf, 154 kB.
Dela kärl med samlokaliserad verksamhet
En verksamhetsutövare och ett hushåll på samma fastighet kan efter ansökan få dela behållare om ett villa-abonnemang räcker till för båda parter. Fast avgift utgår för hushållet respektive verksamheten och debiteras enligt avfallstaxan. Hämtningsavgift för villa ska tillämpas enligt avfallstaxan.
Blankett för ansökan om delade kärl (privatperson och verksamhet) Pdf, 145 kB.
Dispens för uppehåll av avfallshämtning
Om du vill ansöka om uppehåll i avfallshämtningen gör du det via vår digitala tjänst eller vår blankett.
Om du inte kan eller vill använda vår e-tjänst kan du fylla i blanketten och skicka in till oss.
Blankett för ansökan om uppehåll i avfallshämtningen Pdf, 149 kB.
Regler, riktlinjer och villkor för tjänsterna
Fullständiga regler, riktlinjer och villkor har vi samlat på en sida. Där berättar vi allt vad som gäller kring din tömning och hur kärlen ska placeras. Det är viktigt att du tar del av detta.
Relaterad information
Sidan uppdaterad: 2025-03-19
Hjälpte informationen på sidan?
Har du en fråga du vill få återkoppling på, kontakta oss istället via vår digitala tjänst Kontakta kommunen.