Startsida för Stenungsunds kommun

Google Translate

Translate the page to English with Google Translate. You can choose another language after the click Translate the page to English.

Startsida för Stenungsunds kommun

Google Translate

Translate the page to English with Google Translate. You can choose another language after the click Translate the page to English.

Abonnemang för privatpersoner

Du som bor i villa eller radhus har olika abonnemang för avfall att välja mellan. Allt för att passa dig och dina behov. Oavsett vilket abonnemang du väljer har du alltid tillgång till våra återvinningsstationer och återvinningscentraler.

Ska du flytta? Gör ett ägarbyte på ditt abonnemang

Ska du flytta behöver du meddela oss, så att abonnemanget kan flyttas över på rätt ägare.

Flyttanmälan/ägarbyte abonnemang (Avfall)

Om du inte kan eller vill använda vår e-tjänst kan du fylla i följande blankett och skicka in till oss.

Blankett för flyttanmälan/ägarbyte för abonnemang Pdf, 112 kB.

Våra abonnemang

Ditt / dina kärl byts ut under veckorna 14-20, 2025 till 2 st fyrfackskärl. Läs mer om detta nedan. Om du vill kan du också välja att kompostera hemma vilket i så fall behöver anmälas via vår e-tjänst eller blankett. Detta kommer dock inte påverka taxan.

  • För dig som bara behöver ha hämtning under sommaren och inte är folkbokförd på adressen, finns det möjlighet till ett fritidsabonnemang mellan vecka 15-42.

Du är ansvarig för att sortera ut matavfall, förpackningar, farligt avfall med mera och lägga i rätt fack i fyrfackskärlen.

Sortera ditt avfall

Under år 2025 kommer vi införa fastighetsnära insamling av förpackningsavfall för dig i villa

 

Har du frågor är du välkommen att kontakta Kontaktcenter på telefon 0303-73 00 00.

Vad kostar det?

Vi har en avfallstaxa. Där står det vad olika abonnemang och tjänster kostar. Din avgift består av en fast avgift och en hämtningsavgift.

Avfallstaxa Pdf, 796 kB.

Dela kärl med din granne

Du kan ansöka om att dela kärl med din granne (totalt 2 fastigheter):

Blankett för ansökan om delat avfallskärl med granne Pdf, 96 kB.

 

Är ni tre eller fler hushåll kan ni ansöka om en gemensam avfallshämtning för restavfall, matavfall, förpackningsmaterial och farligt avfall. Ni behöver fylla i var sin blankett:

Blankett för ansökan om gemensam hämtning Pdf, 101 kB.

 

Vill ni istället fylla i de fastigheter som vill vara med på gemensam avfallshämtning, på samma blankett:

Blankett för ansökan om gemensam hämtning (flera fastigheter) Pdf, 154 kB.

Dela kärl med samlokaliserad verksamhet

En verksamhetsutövare och ett hushåll på samma fastighet kan efter ansökan få dela behållare om ett villa-abonnemang räcker till för båda parter. Fast avgift utgår för hushållet respektive verksamheten och debiteras enligt avfallstaxan. Hämtningsavgift för villa ska tillämpas enligt avfallstaxan.

Blankett för ansökan om delade kärl (privatperson och verksamhet) Pdf, 145 kB.

Dispens för uppehåll av avfallshämtning

Om du vill ansöka om uppehåll i avfallshämtningen gör du det via vår digitala tjänst eller vår blankett.

Ansökan om uppehåll av avfallshämtning

Om du inte kan eller vill använda vår e-tjänst kan du fylla i blanketten och skicka in till oss.

Blankett för ansökan om uppehåll i avfallshämtningen Pdf, 149 kB.

Regler, riktlinjer och villkor för tjänsterna

Fullständiga regler, riktlinjer och villkor har vi samlat på en sida. Där berättar vi allt vad som gäller kring din tömning och hur kärlen ska placeras. Det är viktigt att du tar del av detta.

Regler och riktlinjer

Sidan uppdaterad: 2025-03-19

Hjälpte informationen på sidan?


Beskriv vad som är felaktigt eller saknades på sidan
Det du skickar till kommunen blir allmän handling. Du kan läsa mer om det på sidan Personuppgifter.

Har du en fråga du vill få återkoppling på, kontakta oss istället via vår digitala tjänst Kontakta kommunen.