Stenungsunds kommunvapen

Du är här:

Några råd som gäller de flesta köp

Ångerrätt

Ångerrätt gäller inte för en vara som du köper i en butik! Fråga om du får öppet köp eller har bytesrätt.

Öppet köp

Du kan lämna igen en oanvänd vara inom avtalad tid och få pengarna tillbaka. Tiden ska stå på kvittot. Glöm inte förpackningen, om sådan finns!

Bytesrätt

Du kan lämna tillbaka varan inom avtalad tid och byta till en ny vara eller få ett tillgodokvitto. Visa ditt kvitto.

Tillgodokvitto och presentkort

Detta är en värdehandling som gäller i tio år, om ingen annan tid står noterad. Utnyttja ditt tillgodokvitto / presentkort snarast - om butiken upphör, byter ägare eller går i konkurs, gäller inte kvittot längre.

Internethandel och postorderförsäljning

Du kan ångra ditt köp inom 14 dagar från den dag du tagit emot varan. Du betalar själv returfrakten.

Om du köper något på nätet, kontrollera att det finns en återförsäljare med adress och telefonnummer i Sverige om det blir problem med ditt köp.

Om varan inte levereras inom avtalad tid, har du rätt att häva köpet. Betala aldrig i förskott!

Garanti

Läs villkoren noga! Tiden varierar och det är säljaren som bestämmer. Blir det fel i varan under garantitiden, kontakta alltid butiken.

Realisation

Är det något fel på varan som säljaren inte upplyst om, kan man reklamera som vanligt.

Reklamation

Klaga på varan så fort du upptäcker ett fel, dock senast inom tre år, och visa kvittot i affären. Butiken kan reparera din vara, ersätta dig med en ny eller ge dig pengarna tillbaka. Acceptera inte ett tillgodokvitto!

Kvitto

Spara kvittot i tre år, eftersom reklamationstiden är så lång. Du behöver kvittot för att bevisa att du köpt varan i just den butiken. En kontokortslip kan också gå bra.

Telefonförsäljning

Detta moderna gissel! Tala vänligt om att du aldrig handlar per telefon och lägg på luren.
Anmäl dig till NIX-registret för att slippa påflugna telefonförsäljare:
Telefon 020 - 277000, www.nix.nu.länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Om du trots det råkar illa ut och får hem varor, begär att få en kopia på din beställningsorder och betala aldrig för något du inte har beställt!Vi på konsumentkontoret hjälper gärna till.

Bokmärk/Dela

Senast uppdaterad av Robert Andreasson, 2015-08-19

Kontakt

Enhetschef

Pernilla Andemore

Konsumentrådgivare

Harriet Hagman
0303-73 00 00
harriet.hagman@stenungsund.se

Budget- och skuldrådgivare

Ingela Pedersén
0303-73 82 79
växeln 0303-73 00 00
ingela.pedersen@stenungsund.se

Budget - och skuldrådgivare

Annelie Karlsson
0303-73 80 88
växeln 0303-73 00 00
annelie.karlsson@stenungsund.se

Besöksadress:
Strandvägen 15
444 31 Stenungsund

Postadress:
Stenungsunds kommun
444 82 Stenungsund

Växel: 0303-73 00 00
Fax: 0303-73 82 35
E-post: kommun@stenungsund.se

Org.nummer: 212000-1298
Bankgiro: 430-7203